HVA ER FUNKSJONELL PEDIATRI?

HVA ER FUNKSJONELL MEDISIN?
Funksjonell medisin tar for seg de underliggende årsakene til sykdom ved hjelp av en kroppsfunksjonstilnærming som forsøker å se sammenhengen mellom den tradisjonelle kroppssystemtilnærmingen som mange kjenner til (kardiologi, gastroenterologi osv.). Det kan for eksempel dreie seg om å undersøke om en klynge av symptomer er relatert til betennelser, problemer med strukturell integritet, problemer med cellekommunikasjon osv. Det tradisjonelle sykdomsfokuset i medisinsk praksis endres til en mer pasientsentrert tilnærming, der man ser på hele mennesket, ikke bare et isolert sett med symptomer. Funksjonell medisin går dypere inn i samspillet mellom genetiske faktorer, miljøfaktorer og livsstilsfaktorer som kan påvirke langvarig helse og komplekse, kroniske sykdommer.

Ingen mennesker er like, og selv om «diagnosen» kan være den samme, kan årsaken til at de har fått disse symptomene være helt forskjellig. Hvis vi for eksempel tar to tenåringer med migrenehodepine: Den ene kan ha fått det fordi han eller hun har en genetisk tendens, er en type A-personlighet og er svært stresset på skolen. En annen tenåring har kanskje ingen familiehistorie, men har et dårlig kosthold og reagerer på et tilsetningsstoff, fargestoff, aspartam- eller MSG-derivat som finnes i skolematen, eller som foreldrene kjøper uten å være klar over at dette er årsaken. Sunn fornuft sier oss at selv om vi kanskje ønsker å lindre symptomene deres midlertidig på samme måte, er den egentlige årsaken og livsstilsjusteringene svært forskjellige.

HVORFOR TRENGER VI FUNKSJONELL MEDISIN?
Samfunnet vårt opplever en kraftig økning i antall mennesker som lider av komplekse, kroniske sykdommer som diabetes, hjertesykdommer, kreft, psykiske lidelser og autoimmune lidelser som reumatoid artritt. Dessverre er heller ikke barn immune mot dette fenomenet. Det har nærmest blitt «normen» at barn går på en rekke legemidler, og likevel mener folk at de ikke har noen sykdommer!

Det medisinske systemet som praktiseres av de fleste leger, er orientert mot akutt behandling, diagnostisering og behandling av traumer eller sykdommer som er av kort varighet og trenger øyeblikkelig hjelp, for eksempel blindtarmbetennelse eller et benbrudd. Leger bruker spesifikke, foreskrevne behandlinger, for eksempel medikamenter eller kirurgi, som tar sikte på å behandle det umiddelbare problemet eller symptomet. Det er her den konvensjonelle, «allopatiske» medisinen trives, og vi bør alle være svært takknemlige for de enorme fremskrittene den har gitt oss. Vi er virkelig velsignet for det, og vi bør ikke bagatellisere denne suksessen.

Dessverre mangler akuttmedisinen de riktige metodene og verktøyene for å forebygge og behandle komplekse, kroniske sykdommer. I de fleste tilfeller tar den ikke hensyn til den unike genetiske sammensetningen til hvert enkelt individ eller til faktorer som eksponering for miljøgifter og aspekter ved dagens livsstil som har direkte innvirkning på økningen av kroniske sykdommer i det moderne vestlige samfunnet. De fleste leger er ikke tilstrekkelig opplært til å vurdere de underliggende årsakene til komplekse, kroniske sykdommer og til å anvende strategier som ernæring, kosthold og mosjon for å behandle og forebygge disse sykdommene hos pasientene.

HVORDAN ER FUNKSJONELL MEDISIN ANNERLEDES?
Funksjonell medisin går ut på å forstå hvordan komplekse, kroniske sykdommer oppstår, forebygges og behandles. En funksjonell medisinsk tilnærming kjennetegnes blant annet av

-Pasientsentrert behandling: Funksjonell medisin fokuserer på pasientsentrert behandling, som fremmer helse og ikke bare fravær av sykdom. Ved å lytte til pasienten og sette seg inn i pasientens unike historie, tar behandleren pasienten med på oppdagelsesprosessen og skreddersyr behandlinger som er tilpasset den enkeltes behov.
-En integrativ, vitenskapsbasert tilnærming til helsevesenet: Funksjonelle medisinere ser «oppstrøms» for å vurdere det komplekse samspillet mellom pasientens historie, fysiologi og livsstil som kan føre til sykdom. Det tas hensyn til den unike genetiske sammensetningen til hver enkelt pasient, sammen med både indre (sinn, kropp og ånd) og ytre (fysisk og sosialt miljø) faktorer som påvirker den totale funksjonen. Det fine med funksjonell medisin er at den ikke er i strid med konvensjonell medisin eller biokjemi, og at den ikke krever at man opphever vitenskapelige resonnementer for å forstå hvordan den tilnærmer seg sykdomsprosessen.

-Integration of best medical practices: Functional medicine integrates traditional Western medical practices with what is sometimes considered «alternative» or «integrative» medicine, focusing on prevention through nutrition, diet and exercise, use of the latest laboratory tests and other diagnostic techniques, and prescribed combinations of pharmaceuticals and/or herbal remedies, supplements, therapeutic diets, detoxification programs or stress management techniques. Many of the treatments discussed and used may not be mainstream, but that does not mean there is no basis for using them. There is a significant time gap between the scientific and research literature and when a treatment becomes widely accepted by the mainstream practitioner. Just because your doctor doesn’t know about it doesn’t mean it’s untrue!