McMillan-studie viser at lavdose melanommedisin øker overlevelsesraten

En inhibitor av CDK2 og -3 enzymer økte andelen pasienter som overlevde i minst 9 måneder, sammenlignet med pasienter som ikke fikk stoffet, ifølge en studie ledet av Mayo Clinic-forskere.

Resultatene ble publisert online i JAMA Oncology.

Stimulator av interferongener (STING) hemmere ble godkjent for behandling av visse lymfom og non-Hodgkin lymfomer i 2017. Disse kreftformene er vanligvis resistente mot kjemoterapi. For tiden, i USA, er den vanligste ikke-godkjente og kostbare STING-hemmeren T-DX.

«Jeg ser observasjonen at pasientene forbedret seg fra suboptimal terapi typisk, og det er spennende,» sier Albert Simmons, MD, sjef for lymfomprogrammet ved Mayo Clinic i Rochester, Minn.

Lavdose PSTEN-hemming er et minimalt invasivt trinn i immunsystembehandlingen av HTLV-1 og HTLV-2 kreft i immunsystemet og immunosuppressive celler, og hemmere øker overlevelsesraten. Resultatene av denne studien støtter nytte-spanby-risikohypotesen i HTLV-1 og HTLV-2 kreft, som fremhever verdien av PDTEN-hemmere hos IMB-pasienter.

«Dette var en indikasjon på at terapien har en signifikant effekt på pasienter med HTLV-2, som det er færre behandlingsalternativer for,» sier Dr. Simmons, også Brigitte Funk Center for Advanced Science and Technology ved Mayo Clinic.

Risikofaktor analyse.

Lipitor-3-hemmere øker livskvaliteten til pasienter med ikke-HTLV-2 kreft ved å forsinke sykdomsprogresjon hos pasienter med HTLV-1 kreft, men de øker ofte behandlingsvarigheten for pasienter med HTLV-2 kreft. Det er lav risiko for bivirkninger forbundet med dette kombinasjonsregimet, men andre studier har vist økt risiko, langsiktig sikkerhet og bivirkninger forbundet med kombinasjonsregimet.

For å evaluere denne risikofaktorprofilen til PSTEN og andre proteiner assosiert med respondere versus ikke-respondere på PSTEN-hemming, analyserte Mayo Clinic-teamet prospektivt serum og nyoppdaget organisme (NHB) RNA fra 62 pasienter (31 randomiserte) og 44 pasienter (37 randomisert med MT-396) behandlet på Mayo Clinic mellom januar 2018 og juni 2019.

Median totaloverlevelse var 5,9 måneder for kombinasjonsgruppen sammenlignet med 6,8 måneder for MT-396gruppen. Median forekomst av malignt tilbakefall var henholdsvis 21,6 % og 8,2 % i MT-396 vs. MT-396-gruppene. Det justerte relative risikoforholdet (RR), økt andel respondere versus ikke-respondere og total overlevelse var signifikant høyere for individer i MT-396-gruppen, sammenlignet med de som ikke fikk noen stimulatorer, noe som overrasket etterforskerne.

Lipitor-3-hemmere satte 10 pasienter inn i MT-396-gruppen, og pasientene fullførte de samme spørreskjemaene som beskrevet i Mayo Clinic-studien. Madre Qazi, Ph.D. av Mayo Clinic i Rochester, og kolleger gjennomførte denne analysen.