ALLERGIER/SPALTETERAPI

Allergibaserte sykdommer, sammen med autisme og ADHD, eksploderer i utbredelse, og antallet barn som lider av astma, nese-/sesongallergi og atopisk dermatitt/eksem er så høyt som 40 % av barna, og er den tredje vanligste kroniske sykdommen blant barn. Dessverre blir de aller fleste barn som behandles for en av disse tilstandene etter den konvensjonelle medisinske modellen, kun behandlet for symptomene, og det gjøres ingen forsøk på å finne og behandle den underliggende årsaken til sykdommen.

Vi har hatt mange barn med allergi, astma og eksem som har kunnet redusere eller slutte med konvensjonelle medisiner som følge av en mer holistisk tilnærming. Vi ser på en rekke faktorer som påvirker det ubalanserte immunforsvaret, for eksempel tarmen, gjentatt bruk av antibiotika, kosthold og genetikk som kan påvirke immunforsvarets toleranse for vanlige allergener. Vi tester en rekke av disse faktorene, avhengig av omstendighetene, forsøker å eliminere de allergenene som påvirker immunforsvaret, og støtter immunforsvarets funksjon og balanse ved hjelp av en rekke mer holistiske midler, i stedet for først å ty til et konvensjonelt middel som eneste behandlingsmetode. Eksempler på tester som ofte utføres, er IgE-allergitesting (RAST), IgG-sensitivitetstesting, Zonulin-testing, testing av glutenkryssreaktive matvarer, tarmtesting for SIBO/Yeast gjennom Comprehensive Digestive Stool Analysis (CDSA), MTHFR/metyleringsanalyse i forhold til histaminer, med mer.

For de pasientene som er interessert i immunterapi for å prøve å venne barnets immunsystem til (dvs. tolerere) ulike allergener, finnes det et spennende, trygt og rimelig alternativ som kalles «Sub-Lingual Immuno-Therapy» (S.L.I.T.).

Mange er kjent med allergivaksiner (subkutan immunterapi, også kjent som S.C.I.T.) mot ulike stoffer (biegift, peanøtter osv.) hos en allergolog. Selv om dette regnes som standardbehandling i USA, har de i Europa brukt SLIT-behandling med hell i mange tiår. SLIT er billig, krever ikke månedlige legebesøk og krever ingen nål. Dette gjør SLIT-behandlingen spesielt egnet for spedbarn og barn, astmatikere, personer med sprøytefobi, personer med mat-/muggallergi og barn med eksem og gjentatte ørebetennelser, ettersom det ofte er en allergisk årsak.

It involves taking current skin or blood allergy testing and custom formulating a sub-lingual (under the tongue) drop taken 3x/day. It can be done for both environmental and food allergies as it essentially gets the immune system used to these antigens in very low doses (not homeopathic dilutions, but very dilute) that get progressively stronger as the immune response is monitored every 6-9 months for reducing antibodies to the allergens. This is done, like allergy shots, for a number of years, although many reductions in symptoms can be seen in the first few months of therapy or medicines can be reduced substantially. For many, once an immune tolerance is built to the allergen, it may be permanent for many patients.

Using SLIT, along with other immune and gut supporting therapies, is an exciting prospect for reducing the burden of allergies currently impacting our children.